CUVÂNT
ÎNAINTE
Noţiunea
de Cetate a Oradiei s-a insinuat în
mintea noastră prin două clişee: primul, legat de aspectul, degradarea
accelerată a clădirilor existente în perimetrul respectiv; al doilea privind
şantierele arheologice desfăşurate după anul 1991.
Trecînd
peste evidenţa construcţiilor şi spectacolul săpăturilor arheologice, volumul
de faţă vă propune să priviţi Cetatea Oradea prin intermediul caleidoscopului
conservării artefactelor din metal. În urma săpăturilor arheologice au fost
scoase la lumină numeroase obiecte (artefacte), întregi sau fragmentare, din
ceramică, metal, piatră, sticlă, os, piele, mărturii ale unor existenţe şi
măreţii apuse.
Cercetarea şi valorificarea acestui
patrimoniu mobil nu încetează odată cu ieşirea lui din câmpul de interes al istoricului sau arheologului, ci se
continuă prin studiul stării de conservare, ca etapă premergătoare a intervenţiilor.
În general, conservarea-restaurarea artefactelor, proces menit să asigure păstrarea în timp a
mărturiei materiale, este un demers desfăşurat discret, anonim. Prin acest volum
încercăm să devoalăm acest proces şi să-l ilustrăm prin artefacte din metal,
prefigurând astfel punţi cognitive, şi de ce nu, emoţionale, peste timp, cu trecutul Cetăţii Oradea.
Materialul este organizat în trei capitole,
aparent independente. Fiecare, sau
oricare dintre capitole poate fi, sau nu, citit! Este opţiunea celui care
are cartea în mână! Dar expunerea în ordinea dată are o logică, şi anume, face
mai accesibilă înţelegerea capitolului următor.
Primul capitol este cel mai greu de lecturat,
întrucât în el se explică modul în care metalele constituiente ale artefactelor
sunt distruse (corodate) în sol. Procesul este de natură electrochimică,
implicând fenomene şi termeni chimici. Cunoaşterea, realizată prin studiul
metalelor şi a formelor lor de degradare (coroziune), presupune acomodarea cu
astfel de noţiuni. Transformările materiei, a metalului în acest caz, trebuie
observate, urmărite şi interpretate. O conservare durabilă este asigurată de
paşii ce o preced, şi anume de o corectă, şi argumentată diagnosticare a stării
de degradare a artefactului. Dacă faceţi parte dintre cei 90 % pentru care
chimia este sinonimă cu alergia, citiţi pe diagonală, sau...treceţi la
capitolul următor.
Capitolul al doilea reflectă fidel subtitlul
cărţii şi gestionează informaţii legate de cele peste 700 de artefacte din
metal, provenind din campaniile
arheologice 1991-2001. Sunt ilustrate cazuri reprezentative pentru diferitele
grade de mineralizare ale structurilor metalice (fier, cupru, argint).
Maniera în care piesele arheologice conservate
au fost valorificate este ilustrată în capitolul al treilea.
Intreprinderea de faţă nu este o lucrare de
conservare, nici de chimie sau de popularizare a ştiinţei, ci câte puţin din
fiecare. Volumul constituie parte a tezei de doctorat în chimie „Studiul
metalului în arheologie şi conservare” susţinută anul în 2004. Am încercat
evitarea utilizării unui vocabular gratuit savant, laconic, în termeni de
strictă specialitate, în favoarea unuia literar, mai accesibil, şi prin urmare,
fenomenele au fost, cât de cât, „povestite”. Ne dorim ca volumul să ilustreze
caracterul ştiinţific, multidisciplinar şi interdisciplinar al
conservării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu